BODE Galerie 展

 

< KIAF/11 >

 

Werner Knaupp_Westmännerinseln_130x180cm_acrylic on canvas_2011

 

 

코엑스 (Hall B-59)

 

2011. 9. 22 (목) ▶ 2011. 9. 26 (월)

서울 강남구 삼성1동 무역센터 코엑스 | T. 02-6000-0114

 

www.kiaf.org

 

 

 

Christopher Lehmpfuh_Atelier Charlottenburg_120x60cm_oil on canvas_2005

 

 

동서양 미술의 관계를 정의하려면 우선 두 세계의 시각과 태도부터 고려해상호 연계해 보아야 한다. 동서양을 대치시킴에 있어 갖가지 형태가 있겠지만, “접근”, “양극화”, “대화”가 그 대표적인 방식일 것이다. 이번 전시에서 우리는 이 중 특별히 “대화”라는 형태를 통해접근해 보고자 한다. 독일 작가와 한국 작가 각기 세 명을 통해 동서양 미술의 망을 조명해보려 하며, 이를 통해 이번 전시는 이문화간의 조우가 될 것이다.

하리 마이어(Harry Meyer)는세계간의 관계와 같은 주제를 통해 자연의 초월적인 힘과 인간의 생애를 작품에 접목시켜 화폭에 담고 있다. 이러한 테마를 분석함으로써 하리 마이어의 회화는 그만의 세계를 구축해나갔다. 그와 유사한 방식으로 한국인 도예가 김문호(Kim Mun-Ho)는 자신의 작품세계에서천연재료와 문화적 관습을 다루고 있다. 그는 흙을 통해 자연의 영향을 시각화하고자 하며, 그것을 침묵으로 다루고자 한다. 또한 크리스토퍼렘풀(Christopher Lehmpfuhl)은 자연의 요소 중 특히 자연광에 주목하고 있다. 그는 인상파적 발상을 유지하면서 동시에 한 특정한 장소가 특별한 빛의 상태로 인해 재조명될 수 있음을 말한다. 이렇게 그는 추상적인 “빛”을 묘사하고자 한다.

 

 

Harry Meyer_Nacht (Night)_diameter:60cm_oil on canvas_2010

 

 

추상적인 것을 표현하는 것은 구자현(Koo Ja-Hyun)의 작품에서도 매우 중요한 주제이다. 기하학적 형태의 언어를 이용해 단순한 회화적 형태를 창조해냈으며, 회화와 판화가 지닌 가능성을 접목시켜 조화와 정신성과 같은 추상적이고 철학적인 주제를 묘사하고 있다. 독일작가 베르너크나우프(Werner Knaupp) 또한 같은 과제를 풀려 하고 있다. 그는 살아오며 늘 극단적인 인간과 자연의 경험을 분석해왔다. 인간 존재의 한계에 대한 질문에서 비롯되었다는 것이 그 배경이다. 이우환(Lee U-fan)의 작품은 처음부터 동서양을 대치시켰다. 그의 회화는 한편으로는 (한국의) 전통에 뿌리를 두었지만, 다른 한편으로는 독일 철학자 마틴 하이데거(Martin Heidegger)의 영향을 받기도 했다. 실질적 사물의 표현을 사물의 창조보다 앞서 표현하려는 노력으로 이우환은 이미 존재하는 대상을 보여주려하였고, 동시에 대상의 질감과 관계를 강조하려 하였다. 다만 서양의 미니멀리즘이나 개념미술과는 반대로 그의 작품은 전통을 기반으로 한다는 것이 그 차이다. 그의 판화와 회화는 공간과 시간과 같은 추상적 현상을 시각화하고있다.

위에 언급한 6명의 작가간의 다양한 컨텍스트는 다른 교육에도 불구하고 이 문화간에 많은 연계성이 존재했다는 사실을 엿볼 수 있다. 이번 전시를 통해 이러한 문화간의 대화를 이어나갈 수 있을 것이다.

 

 

Koo Ja-Hyun_Untitled_1940x130.3cm_Gold leave and oil on canvas_2011

 

 

By establishing a relationship between far eastern and occidental art, at first most different world outlooks and stances interact. First forms of encounter are described with terms like approximation opposing poles and dialog. In this exhibition concept we like to single out in an especial way the term “dialog”. By connecting each three Korean and three German artistic positions, we should like to refer to the netting which is tied between these positions. The exhibition should be an intercultural encounter.

Harry Meyer is dealing in his landscape paintings with the subject of the references between worlds and refers in a parallel work group to topics like transcendence or incarnation. In exposure to these essential topics Harry Meyer changes painting in to a personal mindset. In a similar way the Korean pottery artist Kim Mun-Ho handles with natural materials and cultural customs. He tries to visualize the natural influences in his working material, the clay, and tries to handle it with reticence.

Also Christopher Lehmpfuhl tries to refer to the influences of nature particularly to the natural light. While continuing the impressionistic idea it is important for him to topic the perceptibility of a special place only by means of its characteristic lightning conditions. In this way he tries to visualize the abstract phenomenon “light”. To picture abstract things is an essential topic in the work of Koo Ja-Hyun. With a geometric vocabulary of forms he reached a painting of simplicity and via the possibilities of painting and graphic he is looking for to display abstract and philosophical topics like harmony or spirituality.

 

 

Kim Mun-Ho_Janggun Ho_500x250x170cm_2006

 

 

The German artist Werner Knaupp tries to challenge and to exceed these attempts. In the course of his life he exposed himself to existential experiences with humans or with nature. Against this background he creates artworks that debate the questions about limits of (human) existence.

In Lee U’fan’s work the western and the eastern hemispheres are enclosed from the outset. His on the one hand traditional based painting is on the other hand infused with the philosophy out of the work of Martin Heidegger. With the awareness that the presentation of things is much closer to the reality than the creation of things, Lee started to show existing objects and stressed their qualities and connections. But in a different way from western minimalism or conceptual art his artworks are traditionally based. His graphic works and paintings visualize the abstract phenomenon time and space.

These varied contexts between these six artistic positions out of the eastern and the western hemisphere demonstrate the fact that there is, despite of most different education canon, an intersection between these cultures. And it might be possible to start with this exhibition a dialog of intercultural encounter.

 

 

Lee U Fan_A port of Departure A_190x130cm_Lithograph_1991

 

 

 
 

 

 
 

vol.20110922-BODE Galerie 展